Zdrowy styl życia

2018-01-15
Zdrowy styl życia

Dlaczego zdrowy styl życia stał się obecnie taki popularny? Gwiazdy zatrudniają osobistych doradców żywieniowych, firmy zaczynają oferować usługi dostarczania zdrowej żywności w ciągu dnia do szkoły/pracy swoich klientów. Może to tylko kolejny sposób, aby wyciągnąć od nas pieniądze?

Kiedyś nie był to temat zbyt istotny. Ale też inne było środowisko, inny tryb życia, inne jedzenie. Nikt nie zwracał uwagi na powietrze, którym oddycha, czy też jaką pije wodę. Dzisiaj nie da się nie zauważyć różnicy pomiędzy wodą z kranu w większym mieście, a tą z wiejskiej studni. Inaczej się oddycha w Warszawie, a inaczej na Połoninie Wetlińskiej. Rewolucja przemysłowa doprowadziła do tego, że zanieczyściliśmy powietrze, wodę, glebę, a to nie pozostało bez wpływu ani na nas samych, ani na naszą żywność. Wyjałowione gleby oraz ogromne ilości sztucznych nawozów sprawiają, że to, co jemy już nie smakuje jak kiedyś, nie jest też tak odżywcze. Chociaż i tak w porównaniu z Europą Zachodnią nie jest u nas najgorzej. W Polsce mamy większe szanse na kupienie w miarę zdrowych warzyw, których potrzebuje nasz organizm. A czego jeszcze on potrzebuje? Zdrowego trybu życia, który przekłada się na to, co jemy, na to, czy się ruszamy, czy umiemy radzić sobie ze stresem, jak funkcjonujemy w ciągu dnia. Zdrowy styl życia to taki sposób życia, który sprawi, że będziemy tryskać energią i zdrowiem, ze świeżym umysłem i pozytywnym wejrzeniem w przyszłość.

Żyjąc w pośpiechu, odżywiając się byle jak, zbyt szybko sięgając po papierosy, kawę czy lekarstwa, zatruwamy nasz organizm, który i tak obciążony jest toksynami atakującymi z zewnątrz. A niestety wlewając kiepskie paliwo, długo na nim nie zajedziemy. Zbyt wielu z nas doświadcza, że zbyt łatwo się męczymy, że zbyt ciężko jest skupić umysł, zbyt szybko się przeziębiamy, zbyt mało energii w sobie czujemy. Wszyscy chcieliby być zdrowi, piękni, mieć energię i z tym wszystkim żyć jak najdłużej. Więc zadbajmy o to! Zmieńmy swój styl życia. Każdy krok w tym kierunku przyniesie pozytywne efekty.

Odżywianie

Współczesna żywność jest prawie pozbawiona wartości odżywczych w wyniku nadużywania nawozów sztucznych i innych chemicznych środków. Ile faktycznie jest marchewki w marchewce, którą kupuję, czy też jabłka we współczesnym jabłku? Zamiast zdrowej żywności z witaminami, mikroelementami i wszystkim, czego organizm potrzebuje, kupujemy produkty naszpikowane szkodliwą chemią. I zajadamy się tym codziennie - my, mieszkańcy miast, klienci hipersupermarketów, generacja postępowego rolnictwa. Jakimś wyjściem jest kupowanie żywności tzw. organicznej, ale spójrzmy prawdzie w oczy, nie każdego na nią stać. A właściwe odżywianie to niezbędna część zdrowego stylu życia. Bez tego ani rusz. Jak sobie radzić? Podstawowe zasady są nastepujące:

  • Jak najwięcej świeżych warzyw i owoców, najlepiej krajowych (większe prawdopodobieństwo, że są zdrowe). Odkryj nowe smaki potraw warzywnych, które są tak różnorodne i możliwe do przyrządzenia na 1877 sposobów. Na surowo w postaci kolorowych sałatek bogatych w witaminy, na ciepło lekko duszone na sposób tajski (półkruche, nierozgotowane), czy też jako pożywne zupki rozgrzewające zimową porą.
  • Jeśli ziarna, to pełne. Zrezygnować z kaszy mannej, a przekonać się do naszych zdrowych rodzimych kasz, takich jak jaglana (z prosa) czy jęczmienna. Są bardzo smaczne z dodatkiem masła i przyprawami, np. curry, a zawierają cenny błonnik, regulujący trawienie. Warto urozmaicić swój jadłospis o egzotyczne zboża, jak quinoa i amarantus. Oba okrzyknięte najzdrowszym pokarmem świata, zawierają więcej białka oraz makro- i mikroelementów niż wszelkie inne produkty uznawane za bogate w te związki. Stwierdzono nawet, że jakby człowiek był zmuszony odżywiać się wyłącznie ziarnem quinoa, wystarczyłoby to, gdyż dostarczałby organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje. Smakowitą przygodę można przeżyć wypiekając domowy chleb, z mąki razowej, na naturalnym zakwasie, bez jakichś dziwnych dodatków, które sprawiają, że pieczywo dostępne w sklepach jest nadmuchane i tak naprawdę bez smaku ani zapachu.
  • A jeśli chodzi o tłuszcze, to należy wybierać zdrowe. Lepiej omijać szerokim łukiem margaryny z podejrzanymi tłuszczami trans. W sprzedaży dostępna jest w tej chwili cała gama bardzo zdrowych olejów tłoczonych na zimno. Można spotkać wśród nich olej lniany, bogaty w nienasycone kwasy omega3, zalecane w profilaktyce przeciwmiażdżycowej, oliwę z oliwek, olej sezamowy (obniża ciśnienie krwi) o niezapomnianym zapachu, przepyszny olej z orzechów włoskich (obniża poziom cholesterolu, bogaty w witaminę E), z orzechów laskowych, z pestek winogron (źródło witaminy E), pestek dyni (z łatwo przyswajalnym cynkiem) czy też z ryżu. To świat nowych, zdrowych smaków. Są to pełnowartościowe oleje, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminy, które odżywiają i wzmacniają organizm. Można ich używać nie tylko do sałatek, ale też do smarowania chleba i dodawać do gotowanych potraw.
  • No, a co z ciasteczkami? Czy można żyć bez słodkości? Warto pokusić się na zdrowe wypieki, z przewagą mąki razowej, ale nie tylko. Jest wiele innych zdrowych mąk, np. mąka amarantusowa, grochowa, ryżowa czy orkiszowa. A biały cukier zastąpić trzcinowym, palmowym albo miodem czy też syropem klonowym lub daktylowym (można np. dodać zmiksowane daktyle). Warto dorzucić suszone owoce oraz orzechy i tym sposobem słodycze będą nie tylko słodkie, ale i zdrowe.
  • Jednym z punktów zdrowej diety jest umiarkowane użycie soli. Można ją zastąpić całym bogactwem przypraw, które nie tylko podnoszą walory smakowe potrawy, ale też polepszają trawienie. Niektóre mogą chronić przed poważnymi chorobami, należy do nich np. kurkuma o udowodnionym naukowo działaniu przeciwnowotworowym. Stosując mieszanki przypraw trzeba wystrzegać się glutaminianu sodu, który przez wielu uznawany jest za niebezpieczny dla zdrowia.

Wegetarianizm? - Warto!

Coraz więcej naukowców i poważnych instytucji związanych ze zdrowiem przekonuje się o zaletach wegetarianizmu, co z całą pewnością jest słuszne. Jedzenie wegetariańskie smakuje wyśmienicie i jest niezwykle różnorodne, świadczą o tym choćby ogromne ilości przepisów na wegetariańskie smakołyki. Właśnie w tych czasach należałoby zmienić sposób odżywiania i zwiekszyć swoją świadomość na temat tego czym jest zdrowa dieta i jak ona wpływa na organizm. Oczywiście nie należy zapominać o różnorodności pokarmu - kluczem jest dobrze zrównoważona dieta, która doda zdrowia i energii.

Dawniej wiele osób martwiło się o źródło białka, ale dzisiaj wiadomo, że z białkiem przesadzać nie należy, gdyż może to doprowadzić do osteoporozy i chorób nerek. Zaspokoimy w zupełności zapotrzebowanie organizmu, sięgając po rośliny strączkowe (soja), zboże (polecana jest zwłaszcza quinoa), orzechy, algi morskie (np. spirulina), czy też nabiał.

To co ja będę jeść ??

W dzisiejszych czasach bycie wegetarianinem to naprawdę nie problem, a w dodatku w sprzedaży jest wiele mięsnych substytutów, jak wędliny czy kiełbaski sojowe. Nie dość, że są pyszne, to w dodatku niskokaloryczne. Dostępnych jest tysiące przepisów na najróżniejsze potrawy wegetariańskie, takie bardziej egzotyczne, ale także i swojskie, tyle, że w wersji wegetariańskiej (np. gołąbki czy hamburgery). Zresztą szybko odkryjemy nieodczuwaną wcześniej różnorodność pokarmów roślinnych.

Nawadnianie

Należy pić dużo wody, tak, żeby organizm łatwiej mógł wypłukać toksyny. Jeśli często boli cię głowa, spróbuj napić się wody, chociaż 2-3 szklanki. Zobaczysz, że zdziała ona cuda. Jest to związane właśnie z gromadzeniem się toksyn, woda ma je rozrzedzać i wypłukiwać. I rzeczywiście pomaga (sprawdzone na sobie). Warto zaczynać dzień od ciepłej wody z odrobiną soku z cytryny, pobudzi żołądek i jelita do pracy. Można dodać startego świeżego imbiru. Jeśli nie mieszkamy w pobliżu czystego źródełka, pozostaje woda butelkowana. A jeśli mamy kupować, to jaką? Skąd mamy mieć pewność, że nie jest to zwykła kranówa, której ?wartość? jest ściśle skorelowana z tym, ile dany koncern zainwestował w reklamę? Może warto więc wypróbować domowe filtrowanie i magnetyzowanie wody? Jedno jest pewne ? wodę pić trzeba i najlepiej dwa litry dziennie. Warto więc zadbać o źródło czystej wody.

Herbatka imbirowa:

Kawałek (kilka cm) świeżego imbiru sparzyć, skórkę zostawić. Zagotować wodę. Zetrzeć imbir na drobnej tarce i wrzucić do wrzątku. Parę minut pogotować na wolnym ogniu. Następnie wycisnąć sok z cytryny (może wystarczyć połówka) i dodać do wywaru. Dosłodzić miodem do smaku. W zależności od ilości imbiru herbatka może być bardziej lub mniej ostra. Jeśli bierze nas przeziębienie, jesteśmy wychłodzeni lub boli nas gardło, warto przygotować sobie mocną herbatę z dużą ilością imbiru, która szybko postawi nas na nogi. Imbir działa rozgrzewająco, pobudzająco (nie poleca się pić go przed snem), antyseptycznie (stąd można poczuć pieczenie w gardle), zwiększa także apetyt i polepsza trawienie (wzmacnia tzw. ogień trawienny).

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel