Medytacja łatwiejsza niż myślisz

2011-04-19
Medytacja łatwiejsza niż myślisz

„Tak jak kwiat lotosu wyrasta ponad błotnistą wodę nie będąc dotykanym przez jej nieczystości, tak dzięki medytacji możemy żyć w tym świecie nie będąc dotykanym przez jego niepokoje.” Przez wiele lat niedoceniana w świecie Zachodu medytacja na szczęście dzisiaj znajduje coraz szersze grono zwolenników. Praktyka ta staje się wręcz koniecznością.

Coraz szybsze tempo życia negatywnie odbija się nie tyko na naszym fizycznym samopoczuciu, ale zaburza również wewnętrzną równowagę. Żyjąc w świecie pełnym stresu, ciągłej gonitwy, niepewni swojej przyszłości coraz więcej ludzi zaczyna odczuwać zwiększające się znużenie. Stopniowo doświadczają, że samo otaczanie się różnymi materialnymi dobrami i przyjemnościami nie daje tak pożądanego wewnętrznego spokoju, poczucia bezpieczeństwa czy harmonii. Lekarstwem na tego typu przykre doświadczenia jest właśnie medytacja.

Bardzo często hasło „medytacja” kojarzy się z siedzeniem w ciszy z zamkniętymi oczami, skrzyżowanymi nogami i spokojnym umysłem. Tak pojmowana oznacza dla wielu osób walkę ze snem i bolącymi nogami, kiedy zmuszamy się do pozostania w tej samej pozycji siedzącej przez dłuższy okres czasu. Natłok codziennych konieczności sprawia, że trudno jest wyciszyć umysł, czy nawet znaleźć cichy kątek, gdzie spokojnie moglibyśmy pomedytować. Wszystko to sprawia, że medytacja może wydawać się czymś trudnym, czymś „nie dla mnie”. Istnieje jednak wiele odmian medytacji. Jako najbardziej dogodną do praktykowania w dzisiejszych czasach mistrzowie medytacji polecają medytację z dźwiękiem, z tak zwaną mantrą.


Mantra

Termin „mantra” pochodzi ze starożytnego języka sanskryckiego. „Man”- oznacza „umysł”, „tra”- „wznieść ponad, oderwać”. Tak więc mantra uwalnia nasz umysł od negatywnych emocji i uczuć, wznosi go ponad stres, uczucie przytłoczenia, przemęczenia. Mantra wzmacnia psychicznie i duchowo oraz wypełnia nas wewnętrzną satysfakcją. Mantry nie tworzy się samodzielnie. Dociera ona do adepta przez mistrza medytacji należącego do długiej linii nauczycieli i uczni sięgającej samego Źródła medytacyjnej formuły. Od niepamiętnych czasów mistrzowie przekazują mantry swoim uczniom w ten właśnie sposób. Trudno tu więc mówić o jakimś historycznym początku owego procesu. Regularne intonowanie mantry nigdy nie staje się nudne czy nieciekawe. Zawsze budzi w intonujących coraz to nowe odczucia. Medytacja z mantrą nie tylko uwalnia nas od negatywnych stanów, ale także rozwija pozytywne cechy takie jak cierpliwość, tolerancja, umiejętność wybaczania, empatia. Z każdym dniem zaczyna wzrastać również zrozumienie samego siebie, swojej prawdziwej tożsamości. Tym samym zaczynamy posiadać jaśniejszą wizję znaczenia życia i jego celu. Medytacja z mantrą jest bardzo łatwą praktyką. Jedną z jej form jest łączenie Mantry z oddechem.

Gouranga (ten, z którego emanuje złocisty blask) Usiądź wygodnie z wyprostowanym kręgosłupem. Odwróć dłonie wewnętrzną stroną do góry opierając nadgarstki na kolanach. Złącz palec wskazujący z kciukiem. Taki układ dłoni nazywany jest Chin Mudrą i pomaga pozostać w stanie relaksacji. Zamknij oczy. Oddychaj spokojnie, miarowo... Spraw, aby twój oddech wpływał i wypływał z ciała jak fala. Poczuj jak twoje ciało odnawia się, kiedy wolno i głęboko oddychasz. Pozwól, aby z każdym wydechem twoje ciało było bardziej rozluźnione. Za kilka chwil dołączymy do oddechu dźwięk mantry Gouranga. Wypowiemy go w formie czterech sylab Gour Ra Ang Ga. Powtórz je w myślach wdychając powietrze przez nos, następnie wypowiedz głośno rozkładając go na całą długość wydechu. Skoncentruj całą swoją uwagę na dźwięku i słuchaj go uważnie. Poczuj jak wibruje w twoim gardle, w ustach i w całym ciele. Pozwól aby twój umysł odpoczywał słuchając kojącego dźwięku Gouranga. Zacznijmy: weź głęboki wdech wypowiadając w myślach “Gaur Ra Ang Ga”. Podczas wydechu wypowiedz głośno: “Gour Ra Ang Ga”. Wdech i powtórz w myślach: “Gour Ra Ang Ga”. Podczas wydechu wypowiedz głośno: “Gour Ra Ang Ga”. Staraj się medytować w ten sposób około 5 minut. Potem pozostań przez chwilę w ciszy starając się odczuć efekty medytacji. Kiedy wypowiadasz dźwięk na głos, słuchaj go bardzo uważnie i dokładnie. Jeśli Twoja uwaga odpłynie wraz z myślami, wspomnieniami czy zostanie zakłócona czynnikami z zewnątrz, staraj się nie walczyć z tym, lecz łagodnie przenieś umysł z powrotem do dźwięku mantry. Początkowo osiągnięcie jednopunktowej koncentracji będzie się wydawało zadaniem trudnym, jednak przy regularnej praktyce i odrobinie cierpliwości będą widoczne szybkie postępy. Medytacja niedoskonała prowadzi do medytacji doskonałej.

Uspokajający, kojący efekt oddychania z Gouranga reguluje ciśnienie krwi i jest dobry dla ludzi, którzy mają problemy z sercem. Zaopatruje w tlen wszystkie części płuc łagodząc przekrwienie. Synchronizacja medytacji z dźwiękiem z oddechem pomaga także w skupieniu umysłu. Jest bardzo efektywna w procesie samorealizacji. Zatem dodajmy medytację do naszego życia!

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2011
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel