Witamina C – podstawa dobrego zdrowia

Powiązane

Witamina C – podstawa dobrego zdrowia
Każdy z nas słyszał wiele razy o tym, że witamina C jest ważna dla zdrowia. Mimo to jednak ten wspaniały składnik jest traktowany po macoszemu, zapomniany, porzucony na rzecz coraz to nowszych rewolucyjnych surowców. O witaminie C warto sobie jednak przypomnieć i stosować ją regularnie, aby cieszyć się dobrym zdrowiem.



Czym jest witamina C?

Witaminami nazywamy substancje chemiczne, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ludzkie ciało nie produkuje witamin – musimy dostarczać je z pożywieniem, najlepiej łącząc je z substancjami promującymi ich przyswajanie. Witamina C to inaczej kwas L-askorbinowy (lewoskrętny) – jest to jedyna aktywna biologicznie forma tego kwasu. Jest rozpuszczalna w wodzie i choć jej roztwór ma odczyn kwasowy, to na organizm wpływa odkwaszająco, tj. neutralizuje nierównowagę kwasowo-zasadową wynikającą z nieprawidłowej diety obfitującej m.in. w produkty wysoko przetworzone, cukier i białą mąkę. Witamina C jest świetnym przeciwutleniaczem, który neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników (powstałych np. w wyniku silnego stresu, palenia tytoniu, picia alkoholu, ekspozycji na słońce).


Skutki niedoboru i grupy ryzyka

Witamina C jest jedną z fundamentalnych witamin, a jej niedobory prowadzą do wielu dolegliwości. W dzisiejszych czasach rzadko zdarzają się tak drastyczne niedobory witaminy C jak dawniej, skutkujące m.in. szkorbutem (chorobą dziąseł i zębów). Mimo to o witaminie C nie można zapominać, a na niedobory narażonych jest wiele różnych grup osób (m.in. noworodki i niemowlęta, osoby starsze, palacze, osoby pracujące w dużym stresie, osoby wykonujące wysoką aktywność fizyczną). Szczególnie narażone na niedobór witaminy C mogą być osoby stosujące diety odchudzające oraz diety stosowane w problemach żołądkowo-jelitowych. Jadłospisy w tych dietach mogą być zbyt ubogie w źródła witaminy C – owoce i warzywa. Ponadto witamina C jest niezbędna dla osób z niedokrwistością (anemią) ze względu na to, że promuje przyswajanie żelaza.


Do najbardziej znanych skutków niedoboru witaminy C należą:

  • obniżona odporność organizmu na choroby,
  • depresja,
  • senność, szybkie męczenie się,
  • anemia,
  • kruchość i pękanie naczyń krwionośnych,
  • krwawienie z dziąseł,
  • bolesność stawów,
  • powolne gojenie ran i zrastanie się kości,
  • próchnica,
  • przyspieszone starzenie się skóry.

 

Więcej niż lek na przeziębienie

Witamina C powszechnie uznawana jest przede wszystkim za lek na przeziębienie, jednak zapomina się o jej innych cennych właściwościach. Poza wymienionymi powyżej skutkami niedoborów można przywołać kilka głównych działań witaminy C:

1. Jest niezbędna do syntezy kolagenu, który jest obecny w naszej skórze, kościach, włosach. Z tego powodu witamina C jest bardzo istotna w procesie regeneracji ran i złamań.

2. Dba o piękny wygląd skóry. Witamina C ma ogromny wpływ na wygląd skóry – w wyniku redukcji włókien kolagenowych staje się ona zwiotczała. Podczas stosowania odpowiedniej dawki witaminy C skóra staje się bardziej elastyczna, gładsza, lepiej nawilżona. Miejsca zranione szybciej się regenerują, występuje mniejsza skłonność do popękanych naczynek.

3. Łagodzi układ nerwowy. Witamina C dosłownie „koi nerwy”, jest niezastąpiona u osób zmagających się z depresją, stresującą pracą. Korzystnie wpływa również na koncentrację u studentów podczas nauki do egzaminów. Redukuje uczucie zmęczenia i senności, ułatwia motywację.

4. Skraca czas trwania infekcji. Kiedy już złapiemy bakterię, wysokie dawki witaminy C pomogą złagodzić przebieg choroby i skrócą czas jej trwania – postawią nas na nogi szybciej.

5. Działanie kosmetyczne – zewnętrzne. Witamina C bardzo korzystnie wpływa na wygląd skóry i włosów także wówczas, gdy jest stosowana zewnętrznie np. w postaci maseczek. Redukuje przebarwienia skóry, zmniejsza wypryski, przyspiesza gojenie, wyrównuje koloryt skóry i dodaje jej blasku. Wygładza skórę i redukuje widoczność zmarszczek. Stosowana na włosy zmniejsza ich przetłuszczanie, dodaje objętości i lustrzanego blasku dzięki domykaniu łusek włosa.


Kto powinien stosować witaminę C?

Tak naprawdę witaminę C powinien stosować każdy z nas. Suplementowanie witaminą C jest szczególnie polecane:

  • osobom prowadzącym aktywny tryb życia,
  • osobom spożywającym posiłki nieregularnie,
  • osobom narażonym na stres,
  • studentom w czasie egzaminów,
  • osobom stosującym diety odchudzające oraz diety przy schorzeniach żołądkowo-jelitowych,
  • osobom starszym,
  • palaczom,
  • osobom zmagającym się z anemią, stosującym suplementowanie żelazem,
  • w stanach obniżonej odporności i podczas infekcji.


Jak stosować witaminę C?

Ze względu na bardzo dobrą rozpuszczalność witaminy C w wodzie, stosowanie jest bardzo łatwe. Najprostszą metodą jest rozpuszczanie proszku w czystej wodzie lub w soku (proporcja to 1 łyżeczka na szklankę napoju). Witaminę C można dodawać również do owocowo-warzywnych koktajli. Nie należy martwić się o przedawkowanie witaminy C – jest to niemal niewykonalne przy stosowaniu standardowych dawek, a nadmiar witaminy jest błyskawicznie wydalany z moczem.

Dla użytku kosmetycznego poleca się stosowanie witaminy C w stężeniu ok. 5%. Przygotowując kosmetyki z witaminą C należy pamiętać, że jest ona bardzo nietrwała i szybko traci swoją biologiczną aktywność. Kosmetyk należy przechowywać bardzo krótko, w ciemnym opakowaniu nieprzepuszczającym światła, w chłodnym miejscu.

Twoje rabaty
Logo programu

Jesteś miłośnikiem zakupów z rabatem?

Dołącz do klubu rabatowego “I love Helfy”!

Rób zakupy, dziel się opiniami,
udzielaj się na forum
i zyskuj zniżki

Jeśli masz konto na Helfy.pl, Twój program rabatowy już działa!

Dowiedz się więcej lub już teraz Załóż konto

Społeczność Helfy

Społeczność Helfy

Blog Helfy.pl Twitter Helfy.pl Pinterest Helfy.pl Instagram Helfy.pl